Az Iparművészeti Múzeum két csodálatos szecessziós kiállítást hozott létre nemrég. Az egyik a francia Bigot-pavilon bemutatása a nagyközönség számára, erről mesélek egy kicsit most. Igazán időszerű volt az épület bemutatása - legalábbis, ami megmaradt belőle. Balla Gabriella kurátor a tárlatvezetésen elmondta: a különlegesen szép műtárgyegyüttest Jules Lavirotte nagydíjas tervei alapján az 1900-as párizsi világkiállításra készítette a Bigot cég. Innen vásárolta meg Radisics Jenő a múzeum akkori igazgatója. Haza is szállították a súlyuk miatt komoly szervezést igénylő darabokat, de valamiért elfeledkeztek róla és csak 1980-ban találták meg azokat, mikor a pince szigetelési munkái miatt lementek átvizsgálni a műtárgyakat. (Kis magyar realizmus:) A gyárat Alexandre Bigot alapította 1894-ben és kezdettől fogva ún. grés flammés, vagyis magas hőfokon égetett kőcserép gyártásával foglalkoztak. Készítettek homlokzatburkoló elemeket, melyek a mai napig láthatóak egyes párizsi házakon, ezen kívül beltéri fal- és padlóburkoló elemeket, kandallókat, díszedényeket is. Egzotikus szépségű mázaikat nem győztem csodálni, melyek az akkori szecessziós stílusnak megfelelően esetlegesek, néhol még az alapot sem takarják teljesen, de ez bennük a megkapó. Matt hatású mázat is tudtak készíteni savval maratva a felületet. Közelről szemlélve láthatóak a kicsapódó kristályok miatti más-más színű foltok a mázazott területen. Egyes darabokon pedig észrevehetőek a függőleges mázazás miatti megfolyások, melyek szintén a felületek sajátos természetességét növelték.
(A fotók tökéletlensége miatt ismét elnézéseteket kérem. Van már egy tervem, mellyel egy jobb géphez juthatnék, remélem nemsokára erről is beszámolhatok.)
(A fotók tökéletlensége miatt ismét elnézéseteket kérem. Van már egy tervem, mellyel egy jobb géphez juthatnék, remélem nemsokára erről is beszámolhatok.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése