Oldalak

2010. 10. 27.

Giccs vagy nem giccs?



Tegnap ezt a képet egy giccsről szóló rokon témájú honlap cikkében találtam. Nem értek egyet vele. A cikkel sem teljesen, de ez egy hosszabb felkészülést igényelne, hogy megmagyarázzam, miért. Most inkább csak "érzem a véleményem" és nem tudom megmagyarázni. Aki esetleg elolvassa az egész cikket, kiváncsi lennék a véleményére arról is.

Szóval most inkább csak a képről szeretnék beszélni. Nekem ez a kép nem giccses. (Van ott még más kép is, ami szerintem ugyanúgy nem illik oda, de most csak ezzel akartam foglalkozni.) Nem tudom miért gondolta a cikkíró - Horváth Tamás -, hogy jól illusztrálja a cikket? Talán a számára szokatlan színválasztás lehet az oka? Esetleg az a tény, hogy több párna is van a kanapén? Vagy csak egyszerűen túl nőies a berendezés?
Az biztos, hogy más , mint amit Magyarországon általánosan megszoktunk, bár egyre több újságban, honlapon láthatunk ehhez hasonló enteriőröket és mi lakberbloggerek :) is igyekszünk sokféle égtájról, stílusból, mindkét nem számára számtalan variációban élhető esetleg provokatív tereket bemutatni, de a giccs fogalmában szerintem benne van a negatívum, az ízléstelenség, főleg abban a hagyományos értelemben és szövegkörnyezetben, ahol ez megjelent. Az hogy kellemetlen, idegesítő valami. Ám továbbmegyek, a giccs jelentésére - nem vagyok művészettörténész, de - újabban számomra valami pozitív is rakódott, amennyiben művészi értelemben kiemeljük és más kontextusba helyezünk egy giccses tárgyat, új értelmet kaphat. Itt szerintem nem erről van szó. Az én értelmezésemben ez a szobarészlet vidám, színes, mégis kellemes és otthonos. Ízléses. Még a minta sem sok benne. A fehér fal és kanapé kiegyensúlyozza a látványt. És akkor mutatok valamit, ami még szebb!
Nézzétek meg ezt a képet:
A képen látható festményt Gesztelyi Nagy Zsuzsa készítette és ő helyezte be valamilyen számítógépes programmal ebbe az enteriőrbe. Sok ilyen képe van, nemsokára bemutatok egy párat belőlük itt is. Tegnap találtam nála ezt a képet és arra gondoltam példaként hoznám fel, mit tesz egy műalkotás egy szobabelsővel. Még ezen a kis képen is látszik, hogyan erősítette fel a berendezés otthonosságát Zsuzsa festményének puhasága, kerekded formái és nem utolsó sorban színeinek harmóniája. (Egy picit persze változtatott a színeken, de csak árnyalatokat.)Szerintem telitalálat, ahogy megtalálta a festmény számára ideális helyet. Látszik, hogy egy ideig építészek közelében dolgozott, legalábbis ezt olvastam róla.
A giccsnek lehet, lassan jó nagy irodalma van, még nem ástam bele magam, de ezek után ezt is meg kéne tennem, hiszen -most jöttem csak rá- nagyon érdekel a téma.
Zsuzsa festményeit pedig ajánlom szeretettel mindenkinek, hátha rájöttök, hogy valamelyik képe csak és kizárólag a ti szobátokban érezné jól magát :) És persze minden szakmabelinek is, újabb lehetőség kis színt csempészni szürke otthonokba.

11 megjegyzés:

sea970 írta...

Én sem tudom megmondani, hogy mi a giccs. De az biztos, hogy nem szeretem, ha valaki megmondja nekem, hogy mi tessen, még ha az egy lakberendező is.
Manapság annyira könnyen rámondják valakire, hogy igénytelen. Pedig lehet, hogy nem igénytelen, csak másra van igénye. Nem válogatja meg a ruhatárát, ellenben tízszer nagyobb könyvtára van, mint egy átlag embernek.
Nézzük meg például Győzikét. Ha ő egyszer a zebracsíkos lakásban érzi jól magát, akkor miért ne élhetne úgy?
Hétvégén Bécsben jártam. Az egyik kertben kertitörpék helyett szalmakalapos hollókat láttunk. Imádnivaló volt. Én valszeg sose tennék ki ilyeket. Mert az én minimal design ízlésem még azt sem engedi, hogy a virág mellé karót tegyek. De abban a ködös időben igenis mosolyt csalt az arcomra. Egyszerűen nem lehetett nem szeretni. :-)
De pont ettől csodálatos és gyönyörű a világunk, hogy nem vagyunk egyformák...

Kedvenc Otthon írta...

Ezt a képet kezdő blogger koromban én is eltettem, sőt, az oldalamra is kiraktam. A giccstől - az én ízlésvilágom szerint - nagyon távol áll. Nekem a színek erejét példázta, hogy egy semleghes környezetben hogyan tudnak a kiegészítők érvényesülni, szinte vibrálni (persze színtől függően).

A festmények is tetszenek, de látod: a kettő együtt már nem annyira, nekem már az lenne sok. De köszi, hoyg megmutattad, és hogy leírtad a véleményed! :)

Klein Kinga írta...

@sea970 és Kedvenc Otthon: Éljen a sokszínűség! Mondom ezt arra is hogy nem vagyunk egyformák és arra is hogy a színek fontosak.

gitta írta...

A giccs nem egy egzakt fogalom, mindenki számára máshol van a határ, hogy mi giccs és mi nem az... így mindenkinek igaza van :)

Nonaid írta...

Wikipédia szerint: A giccs a művészetek eszközeit használó, a művészet látszatát keltő, többnyire kereskedelmi természetű és célú alkotás.
A giccs egyszerű érzelmi, gondolati sablonokat, kliséket közvetítő termék, a konzumkultúra része, a közhelyesség, sztereotípiák halmozása, túlzások, szinesztézia, az elvárásoknak való megfelelés eszközeivel hat. Jellemző rá az eredetiség és különösség hiánya. Az élet minden területén előfordulhat, az esztétika foglalkozik vele, de nem művészeti kategória, nem rossz, hibás vagy dilettáns alkotás, nem antiművészet, vagy avantgárd. Lételeme a fogyasztás, célja a fogyasztói igények tömeges kielégítése a befogadó érzelmi és gondolati kiszolgáltatottságának kihasználásával.

Szerintem nem giccses egyik kép sem, számomra egyszerűen csak harsány. :)

Klein Kinga írta...

@gitta és Nonaid:Üdv a blogomban!
@gitta: Azért mégis van egy határmezsgye, szélesebb persze mint egy egyszerűbben definálható dolognál, de létezik.
@ Nonaid: Köszönöm a szakszerű véleményt, ezzel már jobban egyet tudok érteni. Sokat szidják mostanában a Wikipédiát, hogy óvatosan kell vele bánni, de ez az idézett kijenlentés nekem szakszerűnek és érthetőnek tűnik.

gitta írta...

Más szubjektív fogalmaknak is biztosan van fent a wikin magyarázata, ettől még nem lesz kevésbé szubjektív.
Igen van határmezsgye, elég széles. A kérdés, hogy amire nem mindenki, de sokan mondják, hogy giccs az egzaktan az-e csupán attól hogy sokan mondják rá? vagy csak sokak számára az, kevesek számára meg nem az...? és így visszajutunk ahhoz, hogy mindenkinek igaza van-e? én ez utóbbi felé hajlok (mint általában az életben, ahol nem muszáj dobozolni és skatulyázni, ott nem teszem :))

Klein Kinga írta...

@gitta: Igazad van, mégis jó ha valahogy megpróbáljuk meghatározni, hogy mit jelent maga a kifjezés és miért mondjuk rá valamire az, vagy nem az. Talán közelebb kerülünk hozzá. Ettől függetlenül persze a besorolás szubjektív marad, ezért nem is kötelező mindenkinek követni, egyetérteni vele. Lényegében én is valami ilyesmi miatt írtam a cikket, hogy jelezzem, amit ott, abban a másik cikkben giccnek hívnak, nekem nem az.

aletta írta...

Nekem sem giccses egyáltalán. Egyszerűen színes és merész, de összhangban van szerintem egyértelműen. Sőt! Meglepő módon úgy érzem, hogy a 2. képen szereplő képtől "nyugszik meg" az enteriőr.

Klein Kinga írta...

@Aletta: Igen, én is ezt akartam kifejezni :)

Prima Casa írta...

Nálam is van egy díjad..:)
http://hetkornalam.blogspot.com/2010/11/kbd.html

Fb. like

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails